Yhdistetty kohteeseen maailma

Koen usein irrallisuuden tunnetta enkä saa yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäröivään maailmaan, olen yksin ajatuksineni. En tiedä mistä se johtuu. Ehkä en vain osaa olla niin kuin pitäisi, jotta sen yhteyden saisi luotua, ehkä asiaan vaikuttaa sairauteni tuoma oireilu, ehkä lapsuudesta saakka kokemani yksinäisyys. En tiedä. Mutta tiedän mikä helpottaa: luonto.

Puuhalaus

Puuhalaus

Kosketus luontoon auttaa löytämään yhteyden maailmaan, edes hetkeksi kerrallaan. Jo pelkkä samoilu metsässä tai hiljentyminen veden äärellä auttaa, mutta erityisen tehokasta on ihan konkreettinen koskettaminen. Itselläni yhteys syntyy koskettamalla erityisesti puita, kalliota tai vettä. On jotain kovin lohduttavaa ja maadoittavaa kosketella luontoa, kuunnella sen ikiaikaista vaimeaa hurinaa ja ymmärtää olevansa osa sitä. Minulla on paikka, minulla on paikka.

En ole päässyt kokemaan luonnon ihmettä tarpeeksi usein tänä vuonna sillä masennus on mustannut mieleni ja tehnyt kehoni väsyneeksi ja haluttomaksi. Harvassa on olleet ne kerrat kun olen koskettanut luontoa, kun olen tuntenut paikkani. Viime lauantai oli kuitenkin erilainen, silloin menin metsään ihan tositarkoituksella. Enkä joutunut pettymään, sillä puut olivat vastaanottavaisia ja vesi jutteli minulle tärkeitä asioitaan. Kävipä pari pikkulintuakin kädelläni tepsuttelemassa pienen pienillä jaloillaan, mikä oli vallan ihastuttava elämys ja uudenlainen kosketusaistimus. Oli kerrassaan järisyttävää kokea pienen olennon luottamus isompaan.

Paistattelin luonnon suopeudessa ja lämmössä ja tunsin kuinka mustaan mieleeni tulvahteli hieman valoa. Halaillessani puita ja ihmetellessäni rohkeita pikkulintuja tunsin yhteyden maailmaan ja olin juuri siellä missä ja millaisena minun pitikin olla. Pois oli masennus ja ahdistus, tilalla oli ilo ja rauha. Ja vaikka tiedän, että se ilo ja rauha ei kestä kuin hetken, niin tieto siitä millä sen pystyn kokemaan uudestaan, helpottaa suunnattomasti. Ei tarvitse kuin mennä metsään aistit auki.

Pikkulintu ja minä

Pikkulintu ja minä

***

Asiallinen kommentointi on Hurinapajassa aina tervetullutta, sen sijaan kaikenlainen möyhkääminen ei. Hurinapaja julistautuukin möyhkäämisvapaaksi alueeksi. Lue lisää kommentoinnin säännöistä.

